Seo

Wat kan ik eigenlijk met SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands vertaald is dat zoekmachine optimalisatie. Je gebruikt de technieken van zoekmachine optimalisatie, zodat je app of website sneller en makkelijker gevonden wordt, wanneer iemand een bepaalde zoekterm gebruikt. Een zoekterm gebruik je zelf ook regelmatig, wanneer je in Google op zoek gaat naar een vakantie voor de volgende zomer, een nieuwe (bedrijfs)auto of een gepast cadeau voor je partner. Alle hits die je op de eerste pagina ziet zijn door Google daar geplaatst, omdat er een bepaalde waarde aan verbonden is. Die waarde toekennen, gebeurt niet handmatig, maar door machines. En die machines kun je beïnvloeden door goede SEO.

Wat is het verschil met SEA?
Waar SEO een natuurlijke vorm van beinvloeden van de zoekmachine is, is SEA een betaalde versie om hoger in de lijst te komen. De A staat voor advertising. En dit betekent dus, dat als het dat jou waard is, je een zoekmachine zoals Google kunt betalen voor een advertentie om boven in de zoeklijst te komen. Je ziet in je scherm bij de resultaten dan ook in het klein ‘adv’ voor de blauwe regel met de link naar het bedrijf of de website staan. Afhankelijk van je marketingbudget en –strategie kun je kiezen op welke manier je advertenties wilt gebruiken om onder de aandacht van je doelgroep te komen.

SEO strategisch inzetten
Door na te denken over je strategie om de markt te veroveren, hoe je doelgroep jou of je bedrijf het beste kan vinden, welke middelen hierbij passen en hoe je dit bereikt, kan een slimme SEO tactiek inzetten een goede zet zijn. Dit is echter niet automatisch zo. Als je een webwinkel hebt, dan kun je bijna niet meer zonder SEO. Maar hoe zit het met lokale bedrijfjes of activiteiten? Wil je daar energie in steken om op internet bovenaan te staan bij een zoekopdracht? Je kunt dus gewoonweg niet zonder een goede analyse van je product of dienst, je markt en je aanpak om daar een verbinding tussen te leggen.

Marketing
In de basis moet je dus over marketingkennis beschikken, of iemand binnen je bedrijf hebben, die hiervoor verantwoordelijk is. En marketing is in de breedste zin van het woord je doelgroep op een voor hen geschikte manier bereiken om je dienst of goed aan de man te kunnen brengen. Je wilt niet alleen bekend zijn bij je doelgroep, je wilt ook, dat wanneer ze eenmaal voor een product gaan, ze jou kiezen en niet de concurrent. Ook enige kennis van consumentengedrag kan je goed van pas komen. De mens kiest namelijk vaak voor wat ‘bekend’ is. Kijk maar eens naar reclames op televisie en jouw eigen koopgedrag: in de supermarkt hoef je vaak niet eens meer na te denken over welk wasmiddel je gaat kiezen. Je hebt gisterenavond nog ‘x’ gezien, het deuntje en de humor van de reclame is blijven hangen en zodra je voor het schap staat, is er herkenning en voor je het weet ligt het in je winkelkarretje.

SEO vaardigheden
Ben je zelf niet thuis in marketing of SEO? Laat je dan bijstaan door iemand die hier wel vaardig in is. Het kan je veel meer voordeel opleveren dan je nu misschien denkt. Het is op de minst de moeite waard om eens met een SEO-expert rond de tafel te gaan zitten, om te kijken wat hij of zij voor jou kan betekenen. Of ga een online SEO training volgen om wel zelf vaardig te worden. Termen als zoekwoordenonderzoek, optimalisatie en linkbuilding zijn jou binnen de kortste tijd niet vreemd meer. En op deze manier heb je je SEO voor jouw website of bedrijf helemaal zelf in de hand.